Şaşılık Cerrahisi

Tiroide bağlı göz tutulumunda ortaya çıkan şaşılık ve çift görme kişinin sosyal günlük hayatını belki de en olumsuz yönde etkileyen bulgudur. Hastalar sıklıkla bir gözlerini bir bant veya bez yardımı ile kapatarak tek görmeye ve hayatlarını idame ettirmeye çalışırlar. Çift görme başlangıçta sabahları ortaya çıkıp akşama doğru düzelebilir. Ancak daha sonra günün daha fazla zamanında çift görme gelişir ve kalıcı hal alır. Bu hastalarda hastalığı aktivitesi, zamanlaması, çift görme süreci, eşlik eden diğer göz bulguları oküloplastik ve orbita cerrahı tarafından değerlendirilmesi gereklidir. Şaşılık tedavisinde öncelikle prizmatik gözlüklerle düzeltme hedeflenir. Gözlük kullanamayan veya gözlüklerle yeterli düzeltme sağlanamayan olgularda cerrahi tedavi uygulanır. Bu tedavi tek veya iki göze yönelik genel veya lokal anestezi altında uygulanan bir cerrahidir.

Dr. Onur Konuk’a Şaşılık cerrahisi ile ilgili en sık sorulan 3 soru:

1. Şaşılık bir gözümü kapattığım zaman düzeliyor. Yani kayma tek gözümde ama doktorum her iki gözümden de ameliyat olmam gerektiğini söylüyor. Ne yapmalıyım?

Tiroide bağlı şaşılık sıklıkla her iki gözü de etkiler. Şaşılık cerrahisinde müdahale edilecek göz sayısı kayma derecesi ile ilgilidir. Düşük kayma miktarları tek göz müdahalesi ile düzeltilirken, daha geniş kayma miktarı her iki göze de müdahale gerektirebilir.

2. Tiroide bağlı gözümde çıkıklık vardı. Dekompresyon ameliyatı oldum. Daha sonra çift görme gelişti. Ne yapmalıyım?

Dekompresyon ameliyatında kullanılan güncel teknikler günümüzde çok ilerlemiş ve ameliyat sonrası çift görme olasılığı oldukça azalmıştır. Buna rağmen özellikle ameliyat öncesi sağa ve sola bakarken çift görmesi olan hastalarda dekompresyon cerrahisi sonrası çift görme gelişebilir. Bu hastaların büyük ir kısmı 2-3 ay içinde kendi kendine düzelirken, düzelmeyen olgularda prizmatik gözlükler veya cerrahi tedavi uygulanabilir.

3. Tiroid hastalarında izlenen şaşılık, çocuklardaki şaşılıklarla benzer midir?

Hayır. Tiroid hastalarında göz kaslarında hem fonksiyon hem de şekil bozukluğu olduğundan dolayı tedavisi daha güçtür. Burada her hastanın kendi bulguları özeldir ve kişiden kişiye fark eder. Bu nedenle her olguda hastalığın aktivitesi, tiroid hormon testleri, eşlik eden diğer tiroide bağlı göz bulguları doğrultusunda kişiye özel tedavi planlanır.